RSS
Fredag 29 mar 2024

Publicerad 11 april 2011 00:05

Busy bee

Nu har jag inte uppdaterat på länge igen, men kan direkt skylla på att jag haft att göra sedan senaste [...]

Nu har jag inte uppdaterat på länge igen, men kan direkt skylla på att jag haft att göra sedan senaste inlägget.

Som sagt så åkte jag till Cornwall för att spendera förra helgen där. På lördagsmorgonen runt klockan 09:00 drog vi iväg med en buss. Bussresan tog cirka 5 timmar inklusive två stopp på vägen. Solen sken, och några fåglar kvittrade säkert någonstans. Vi anlände sedan vid Tintagle Castle i Cornwall efter att ha kört in med bussen i en mur på vägen. Liten skråma på bussen bara, ingen fara! Har för övrigt sett två bilolyckor sedan jag kom till England, men det är en annan historia

Tintagle Castle är hur som haver slottet där det spekulerats i att King Arthur föddes. Detta är dock något av en legend eller myt om ni så vill, och ingen vet egentligen någonting om King Arthur vad det verkar som. Slottet låg hur som helst i ruiner alldeles vid havet, och det blåste så in i.. Dock var solen framme samtidigt så det blev aldrig för kallt utan vi kunde gå runt i flera timmar och titta runt.

Något var roligt vid Tintagel Castle

Efter att ha besökt slottet (ruinerna) så for vi vidare till vårt Bed & Breakfast som låg vid stranden i Cornwall. Väl där fick vi en middag av sämre standard innan vi tog en kvällspromenad på stranden. Det var kolsvart ute, och vi fick låna ficklampor för att ta oss runt.

Vi blev innan middagen indelade i rum också, och eftersom vi bara var 3 killar och 24 tjejer så blev indelningen för oss ganska simpel. Så jag tog de 24 tjejerna med mig och checkade in i vårt rum, som faktiskt var bättre än rummen vi är vana vid hemma i Oxford. Vi är dock alla studenter, vilka är vi att vara kräsna?

Morgonen efter så tog vi en strandpromenad efter den mediokra frukosten.

Därefter så for vi vidare med vår skadade buss till The Eden Project som mer eller mindre var anledningen till att jag betalade mina £80 för att åka med på resan (förutom sällskapet). Och vilken syn det var!

Allt som allt var resan väl värd de 80 punden, och att se The Eden Project i synnerhet är något som jag rekommenderar för alla utom mina bittraste fiender.

Nu kommer dock problem för mig när jag ska återberätta förra veckan.. måndagen började med en lektion klockan 9 på morgonen efter vilket jag var tvungen att ladda om inför en fest hos min danska vännina (i’m bringing it back!) som fyllde år. Jag skulle dock upp till obligatorisk lektion morgonen efter och tog det därför ganska så lugnt. Kvällen var dock väldigt rolig!

Jag lyckades hjältelikt ta mig till lektionen på tisdagsmorgonen och hade sedan en planerad heldag i sängen med min laptop i knät. Dock så återfick jag energi framåt eftermiddagen och blev övertalad till att åka till London och möta upp min danska väninna och dennes danska väninnor för att se deras väns band på en pub. Hänger ni med? Inte jag heller.

Dagen efter hade jag det fruktade talet vid 1-tiden, och det gick under förväntan då jag hade inkluderat lite för mycket improvisation i talet. Detta ledde till att jag blev ”side-tracked” och skenade iväg på saker som var mindre relaterade till mitt tal. Vi fick inom klassen betygsätta varandra dock, och de studenters papper jag sneglade på hade gett mig ett förvånansvärt bra betyg.

Jag tog det sedan väldigt lugnt på onsdagen. Jag var för trött för att laga någon anständig mat så jag var på väg ned till Morals Bar för att ta en hamburgare precis som jag fick ett samtal. ”Hej, masa dig hit det finns sjukt mycket mat och din närvaro är närmast obligatorisk”. Jag lydde rösten i telefonen och tog mig till deras lägenhet. Väl där ser jag grillspett, kyckling, kebab, mac & cheese, asiatiska rätter, nudlar m.m. Ka-ching!

Torsdagen spenderade jag med att invänta mina föräldrar som kom och hälsade på! Jag mötte upp dom vid universitetet och följde dom sedan till sitt B&B som ligger cirka 10 minuter ifrån där jag bor. Eftersom klockan var sent så gick jag ganska snart hem igen.

På fredagsmorgonen mötte jag upp mina föräldrar igen och gav dom ”the grand tour” av Oxford. Vi gick upp i University Church of St Mary the Virgin varifrån man kunde se stora delar av centrum. Sedan gick vi även till Christ Church som är den största delen av det kända University of Oxford. Det är också där stora delar av de två första Harry Potter-filmerna spelades in. Bland annat kan man känna igen matsalen och delen utanför universitetet där jag vill minnas att Harry flög en kvast för första gången.

Vi gick sedan runt en liten bit till innan vi satte oss på terrassen på ett ställe som heter The Living Room. Med solen i ansiktet och en pint i handen mådde vi ganska bra. Lördagen spenderade vi sedan i London där vi också sov på hotell. Idag, söndag, så besökte vi Emirates Stadium då mina föräldrar är Arsenal-supportrar (läs: bra folk). Vi såg även Blackpool – Arsenal på The Gunners Pub.

Nu sitter jag i min lya i Oxford igen med en j-vla skrivkramp. Ursäkta för monsterinlägget!

Fotnot: Alla bilder är stulna från andra då jag inte har en kabel till min kamera. När jag fått en sådan återkommer jag med ett bildinlägg!

Sebastian Parkkila
  • ”bra folk”

Har just fått oss ett gott skratt – och det är ju bra eftersom det förlänger livet på dina kära föräldrar. Tack för epitetet ”bra folk” :) Kram på dig

• Bertil024091180

Det är inte bara dina kära föräldrar som följer dina äventyr-