RSS
Fredag 26 apr 2024

Publicerad 10 oktober 2011 16:59

Erfarenhets lexikon

Jennifer Berg

Erfarenhets lexikon

- En handbok som bygger på glada, roliga, sura och bittra erfarenheter. Skriven av Kjell Eriksson och Ola Karlsson.

Erfarenhetes lexion är en bok jag ägt i många år. Det har varit en såndär bok som bara legat på hyllan och samlat på sig damm. Detta är en födelsedagspresent från min 14 års dag om jag inte minns det helt fel. Vid denna ålderpunkt i mitt liv uppskattade jag inte  böcker lika mycket som jag gör idag. Även om detta inte är någon tung skönlitterär bok så var det fortfarande en bok. Så där stod bokfan, i hyllan år efter år och glömdes bort. Men sen kom den dag då jag flyttade hemifrån. Vad fann jag då? Jo, massa bortglömd skit återuppstod från de döda, även så boken. Boken som legat och vilat sedan 2004. Nu har den äntligen vaknat till liv, sisådär 7 år senare. Haha.  Detta tror jag är till min fördel dock. Vid 14 års ålder tror jag inte jag skulle uppskattat ironin i boken som är mycket, mycket underhållande. Men eftersom detta inte är en bok man sätter sig och läser från sida till sida, rekommenderas detta till en bra bajsbok.

Här är några exempel på vad som står skrivet i boken, mycket underhållande i mina ögon!

Reklam
Du översköljs av säljande budskap och glömmer ofta bort att stanna upp för att reflektera över vad de egentligen betyder. Erfarenheten talar sitt tydliga språk. Det finns en anledning till att Jerker Olofssons soptunna är full och att det tutar upptaget hos Konsumentverket.

Reklambudskapet säger: ”Köp nu, betala i höst.”
Erfarenheten säger att minnet är kort och att du därför på hösten inte bara får betala den nu omoderna varan, utan också ansöka om skuldsanering.

Reklambudskapet säger: ”Mobiltelefon för 1 krona.”
Erfarenheten säger att den kostar det, men att själva abonnemanget går loss på 5 000.

Reklambudskapet säger: ”Rea!”
Erfarenheten säger att det handlar om gammal skit.

Reklambudskapet säger: ”Räntefritt.”
Erfarenheter säger att det är det, men långt ifrån avgiftsfritt.

Reklambudskapet säger: ”Så länge lagret räcker.”
Erfarenheter säger att de inte ljuger men att lagret inte är så stort, bara snudd på obefintligt.

Konsumentmakt
Följande saker har enligt tidningsartiklar hittats i diverse matvaror som olika människor köpt:
1. En man hittade ett plåster i en chokladkaka.
2. En kille upptäckte att det kryllade av larver i müslin han äter till frukost.
3. En brasiliansk kvinna hittade ett finger bland sina popcorn.
4. En kvinna hittade en kondomförpackning i påskmusten.
5. Ett barn hittade en skruv i en glassbåt.
6. En mamma hittade en fiskelina i barnmatsburken.
7. En familj upptäckte en penis i ketchupflaskan.

Trots all denna erfarenhet säger samtliga ansvariga livsmedelsförsäljare till tidningarna gång på gång att någon av ovanstående absolut inte ska kunna hända och lovar förstås att det inte kommer att inträffa igen. En sak som är säker för dig som hittar något märkligt i din matvara är att du kommer att hamna på bild i Aftonbladet, samt få ett presentkort som plåster på såren först efter att du varit med i tidningen bara du lovar att hålla käften om saken framöver.

Media
Journalisten Janne Josefsson har en egen föreläsning under rubriken: ”Vad gör du om Janne Josefsson knackar på din dörr?” Den erfarenheten kan du få här alldeles gratis: Öppna inte.”

Boken har 140 sidor av olika roliga erfarenheter! En del kanske till och med är hjälpsamma. Söker du lite dasslitteratur tycker jag absolut du ska satsa på denna. Endast 117:- på Bokus! :)

Jennifer Berg
<- Tillbaka till startsidan